Als leren moeilijk voor je is

Na overal te zijn geweest en verschillende keren, zonder resultaat, VCA-examen te hebben gedaan wist ik het even niet meer. Een collega gaf me de tip om naar Connex te gaan. Ik kende Connex Opleidingen nog wel van de cursussen bij mijn vakopleiding. Zij zijn samen met me aan het werk gegaan. Het was hard werken maar bij het eerstvolgende VCA examen slaagde ik meteen!! Super blij. Bedankt Connex Bedrijfsopleidingen.

Jonathan N.

(ingezonden, geplaatst met toestemming, red.)

Wij kunnen je helpen!

Heb je moeilijkheden met leren en lukt het niet goed? Maar moet je wel een cursusdiploma of certificaat halen voor je werk? Ook dan ben je bij ons op de juiste plek.

 

Connex Opleidingen heeft mogelijkheden om mensen met leerproblemen te helpen. Misschien kunnen we jou ook helpen, met VCA, BHV, Veiligheid bij wegwerkzaamheden (VBW), Elektro Nen 3140 of een van de andere verplichte cursussen.

Bel met ons centrale nummer (0181- 84 94 46), geef aan welke cursus je wilt of moet volgen en dat je moeite hebt met leren. Meer hoef je niet te doen.

 

iet blijven tobben, BEL (0181-849446)! Je bent niet de eerste, niet de enige en ook niet de laatste.

Niet wachten maar bellen is de oplossing!

Het verhaal hieronder mag je lezen maar het hoeft niet.

 

Nadere toelichting op leerproblemen

Echt niet iedereen leert even gemakkelijk. Dat is per definitie zo. Daarnaast hebben veel mensen, in meer of mindere mate, een leerprobleem. 

Als er al aandacht voor is, is dit meestal nog beperkt. Het wordt dan benoemd maar daar blijft het dan bij. Kretologie als: "hij of zij leert moeilijk" of nog vager: "hij of zij kan niet leren". Ondanks dat het fijn is dat er zo enige aandacht voor het probleem ontstaat is zo'n aanduiding niet voldoende om er een oplossing voor te vinden. Niet of slecht kunnen leren zijn containerbegrippen en zeggen niets over het onderliggende probleem. Het probleem kennen is echt de enige basisvoorwaarde voor het (kunnen) oplossen ervan.

 

Leerproblemen te over

Het simpele feit dat iemand niet of niet voldoende heeft leren lezen, rekenen en of schrijven is op zichzelf al een (leer-)probleem. We benoemen een onvoldoende lees- en schrijfvaardigheid als ongeletterdheid en totaal geen vaardigheid als analfabetisme. 

Maar ook problemen met het korte- en of lange termijn geheugen zijn zeer problematisch voor het verwerven en behouden van kennis of vaardigheden. Daarnaast is voldoende concentratievermogen ook een belangrijk aspect.

Daarnaast kennen we nog de problemen met het tot je nemen (verwerken) van taal en of het moeite hebben met het correct schrijven en of lezen zoals het geval is bij dyslexie (bij problemen met getalverwerking of rekenen noemen we dit: disgrafische calculectie of discalculie). Dyslexie komt minder vaak voor als veel reguliere scholen hun leerlingen en ouders lijken te willen laten geloven. In de ruim 25-jarige praktijk van ons instituut is een bonte stoet van mensen langsgekomen met de meest indrukwekkende 'dyslexieverklaringen'. Een aantal van hen (niet alle) hebben later met ons kunnen concluderen dat ze deze verklaring gelukkig konden weggooien omdat hun leerprobleem van andere aard is. Gelukkig, omdat dyslexie (ook een containerbegrip) nog steeds niet op te lossen en heel moeilijk adequaat te verbeteren is.

Helaas kan een dyslexieverklaring ook zelf een vergrotende factor van leerproblemen worden. Immers, de volgende gedachtereeks kan ontstaan; er is iets met mij, dat is erkend (door school of docent) en dat ligt buiten mijn schuld, dus nu hoef ik niet(s) meer te doen. Maar minder inspanning is altijd funest.

 

Een heel ander en minder algemeen bekend en soms leerprobleem is die van de afwijkende overwegende leerstijl* (J. Vermunt). De niet onomstreden theorie van Vermunt gaat er van uit dat ieder mens drie inzetbare leerstijlen* heeft waarvan één overwegende leerstijl. In sommige gevallen vindt het leren ongericht plaats en daarmee wordt er ook wel gesproken over een vierde (de ongerichte) leerstijl. Veel leermiddelen van beroeps- en bedrijfsopleidingen zijn inhoudelijk in een reproductieve vorm gemaakt. Dus wordt er ook op reproductie gericht lesgegeven. 

 

 

Stel dat je nu zelf (overwegend) een andere leerstijl bezit. Dan is het waarschijnlijk inhoudelijk correct wat de opleider voor de klas staat te vertellen maar je begrijpt er niets (of weinig van) van. Dit terwijl (het lijkt dat) de mensen naast je dat wel doen. Alsof je als Nederlander in een Chinese klas zit. 'Babylonische educatie' lijkt hier wel een passende term.

Soms lukt het (later thuis) om (zelfstandig) met aanspreken van de andere eigen leerstijl(en) de stof nog (deels) te verwerven. Ieder kent wel mensen die zeggen "ik leer later thuis wel, dan snap ik het beter".

 

*Leren is weten en is dus een zaak van ons brein en dan met name van het geheugen. Neurowetenschap verklaard de leerstijlen op heel andere wijze in de opdeling van 'het geheugen' in vijf geheugen paden die allemaal hun eigen taak hebben.

Zo is bekend dat mensen voor het verwerven van feitenkennis veelal het semantische geheugenpad gebruiken. Het vraagt veel van onze hersenen. We noemen dit leren ook wel eens 'blokken'.

De geconditioneerde routines; denk aan veters strikken, schakelen of fietsen verlopen via het procedurele geheugen. Dit is lastiger te vullen maar makkelijk op te roepen.

Het opslaan van herinneringen en gebeurtenissen vind plaats via het episodische en het emotionele geheugen en is minder inspannend en gemakkelijker aan te spreken.

Als vijfde geheugenpad word het zogenaamde automatische geheugenpad aangeduid. Dit geheugen lijkt op wel het procedurele geheugen maar betreft meer het leren van automatismen zonder dat ze als zodanig specifiek op te roepen zijn. Denk aan taalgevoel of sociale gedragingen. Geheugenactiviteit die wellicht ongericht of in ieder geval niet bewust inzetbaar is.

 

Hiermee is de conclusie van het in meer of mindere mate (niet) toegerust kunnen zijn voor een bepaalde genormaliseerde manier van leren vergelijkbaar met datgene wat de leerstijlen willen duiden.

 

Kort en goed, er zijn een heleboel leerproblemen die mensen kunnen ervaren. Veel meer dan hier beschreven. Het is dan ook altijd de bedoeling om individueel te kijken naar mensen en hun ervaren leerproblematiek. Vaak kunnen we hulp bieden. Geen mens is gelijk, dus de oplossing en de bereikte resultaten ook niet.

 

Cursussen voor bijzondere doelgroepen

Ons enthousiasme voor de onderwijskundige en orthopedagogische kant van opleiden worden ook toegepast in onze huidige cursussen voor het beroepsleven; zoals VCA, BHV, NEN 3140, Hygiënisch werken  etc. etc.. Het heeft er toe geleid dat  Connex Opleidingen en Advies B.V. in de afgelopen jaren al heel veel bijzondere doelgroepen hebben mogen verwelkomen (en helpen). Van de ongeletterde 'bouwvakker' voor een individueel traject en verschillende SW-instellingen tot het door van regeringswege geïnitieerde project 'De uitdaging' van het Ministerie van Defensie. Uiteraard maken we ook maatwerkopleidingen voor doelgroepen die bijzondere aandacht behoeven. Net zo makkelijk en net zo graag.

 

Individueel onderzoek naar leerproblemen

Bij Connex Opleidingen kennen we de service: individueel onderzoek naar leerproblemen. In principe voor iedereen toegankelijk en een service voor onze vaste klantrelaties. Kern en beweegreden is niet de commerciële kant van ons instituut maar de maatschappelijke. 

 

Daarom hebben we een praktische set van toetsen en onderzoeken die samen met gesprekken, aangepaste leermiddelen, steun en ondersteuning mensen weer op weg helpen naar een betere toekomst en het gewenste diploma of certificaat. Dat is belangrijk voor mensen met leerproblemen, dat is belangrijk voor onze maatschappij en dat is belangrijk voor ons.