28. oktober 2018
Jullie hebben een bedrijfsschool? Jij bent daarvoor verantwoordelijk? Dan zou je in staat moeten zijn om dit hele artikel te lezen. Laten we duidelijk zijn: ik ben een grote fan van bedrijfsopleidingen. Toch heb ik daar een 'mits' bij. Namelijk: mits het goede (valide) bedrijfsopleidingen zijn. Maar wat maakt een goede bedrijfsopleiding? Is het de goed geoutilleerde lesruimte? Precies de juiste lesstof in precies de juiste mix van theorie en praktijk? De (bedrijfs-) opleider zelf? De start-ups...
03. september 2018
Echt resultaat, bedoel ik dan! Als u van het type bent dat al tevreden is als uw medewerker bij de koffieautomaat zegt dat de cursus gisteren heel nuttig was dan kunt u nu afhaken. We bedoelen hier meetbaar resultaat. Resultaat dat objectief en dus keihard vast te stellen is door na enige tijd te meten hoeveel is 'blijven hangen', welke van de vaardigheden echt en correct worden toegepast en welke attitude werkelijk wordt getoond. Maar waarom doet bijna geen enkele organisatie dit? Terwijl het...
03. juli 2018
Niemand is tegen veiligheid. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Maar dat is het wel. Nu weet ik ook wel dat sommige regels in bepaalde situaties vergezocht zijn en dat mensen nu eenmaal mensen zijn. Ook wordt er wel eens wat vergeten of gaat er gewoon iets fout. Gedoe in de marge. Maar daar wil ik het niet over hebben, dat is niet wat ik wil benoemen. Het is veel erger dan dat... Tot mijn grote verbazing en afschuw kom ik in mijn dagelijkse praktijk nog steeds (vaker en wederom)...
06. april 2018
Oeps! Wat zeg ik nu? Stoppen met innoveren? Ja, ik zeg het echt. Heb jij dat ook? Dat je steeds vaker het beklemmende gevoel bekruipt dat innoveren een soort heilig moeten begint te worden. Wie niet innoveert telt niet mee (?). Dus wil (moet?) iedereen meedoen. En als er dan niets te innoveren valt dan gaan we verbeteringen of aanpassingen 'innovaties' noemen. Zo word het omwassen van de eigen nieuwe aardewerk beker in de kantine: een milieu-innovatie. Is er ooit een term zo uitgekauwd en...
30. maart 2018
Bij sommige mensen is een examenoproep al voldoende om een angstaanval te veroorzaken. Er zijn zelfs mensen die zo een hartgrondige afkeer hebben van een examen (en de sfeer daar omheen) dat ze zich spontaan ziek melden of andere dingen doen om maar niet te hoeven. Overigens, ik vind dat er voor examenangst te weinig (professionele) aandacht is maar daar gaat deze blog niet over. Waarom haal ik het dan toch aan? Omdat er veel verkeerd gaat bij toetsing. Er is een examenvereniging (NVE) die vele...
15. januari 2018
Dat digitaal het toverwoord is van deze tijd weet iedereen. We kunnen er geen genoeg van krijgen, lijkt het. In 'opleidingenland' is het niet anders. Elke opleiding moet digitaal. HBO-er of stratenmaker? Digitaal zul je leren. Dat is de toekomst. Toch? Maar digitaal is alleen maar media! Een (nieuwe) drager van informatie. Begrijp me niet verkeerd, Ik ben de eerste om toe te geven (en er gebruik van te maken om-) dat digitale media een geweldige mooie en aanvullende toepassing is naast alles...
12. januari 2018
Kwaliteit van bedrijfsopleidingen hangt te vaak af van goedbedoelende maar didactisch ongeschoolde (oud) vakmensen. Te kort komen zonder zelf te weten maar helaas wel mensen schaden.
27. november 2017
ALLES lijkt tegenwoordig gecertificeerd te moeten worden. Waarom en wie worden daar nu eigenlijk beter van? Steeds meer taken, producten en processen worden gereguleerd via certificeerbare systemen en keurmerken. Was het eerst vooral het ISO (9000) certificaat dat met regelmaat en overtuiging werd toegepast tegenwoordig lijkt er elke week wel iets bij te komen. Hoe zit dat? Wie zijn de spelers? Allereerst is er de Raad voor de Accreditatie. Zij zijn van rechtswege de partij die de vaststelling...